صحنه «عصر جدید» حالا به صحنه بیمها و امیدها، صحنه اشکها و لبخندها تبدیل شده است. صحنهای که از دورترین روستاهای ایران تا نقاط صفر مرزی در آن نماینده دارند؛ کودکان و جوانانی که با یک ایده میآیند و با کمکهای داوران برنامه برخیشان به یک پدیده تبدیل میشوند. این صحنه اگرچه به یک برنامه سرگرمکننده تعلق دارد، اما برای آنها که روی آن پا میگذارند صرفا محل سرگرمی نیست بلکه خیلی جدی، چالشی و بااهمیت به شمار میرود؛ این اولین دیدگاه آریا عظیمینژاد داور مسابقه «عصر جدید» است.
اهنگهای آریا عظیمی نژاد
عظیمینژاد آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده است و موسیقی تعداد قابل توجهی از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی را ساخته است؛ از موسیقی قطعاتی، چون «آمدهام شاه پناهم بده» درباره امام رضا (ع) گرفته تا سریالهای ماورایی و ملودرامی، چون «او یک فرشته بود»، «روز حسرت» و یا مجموعههای کمدی مثل «خانه ما»، «دودکش» یا حتی سینمایی مثل «همیشه پای یک زن در میان است»، «طلا و مس»، «میم مثل مادر» و… کارنامهای که به سه دهه کار میرسد و از موزیسینهای رکورددار آهنگسازی را در سینما و تلویزیون به شمار میرود.
عظیمینژاد این روزها به شدت هم درگیر ساخت موسیقی سریال «پایتخت۶» است؛ آنقدر که به قول خودش فقط روزی چند ساعت میخوابد و تمام فرصتش برای موسیقیهای سریال میرود و به همین دلیل است که این مصاحبه از زمانی که عظیمی نژاد وقت میدهد تا گفتگو انجام و سپس تایید شود، طی همین شلوغیها به یک فرایند زمانبر تبدیل میشود.
چه ویژگیای در علاقمندان به استعدادهای خوانندگی هست که ممکن است شما را حرص دهد؟
چیزی که من در بچهها میبینم عدم توانایی روی کاری است که انجام میدهند؛ یا تمرین و ممارستشان کم است یا سواد موسیقاییشان پایین است. با شروع اجرای شرکتکنندگان مشخص میشود تلاش و ممارست آنها در حوزههای مختلف چقدر بوده است درواقع استعداد هست حتی حس و حال و انرژی هم وجود دارد، اما تمرین و تلاش نیست.
دغدغه ی اصلی آریا عظیمی نژاد در عصر جدید
تلویزیون چقدر در هدایت فرد نسبت به یک حرفه، استعداد یا حوزه موثر است به طور مثال شما هم در یک خانواده موسیقایی بودهاید هم در برنامهای که میتواند روی علایق آدمها موثر باشد تاثیر کدام یک میتواند در این استعدادیابی میتواند بیشتر باشد؟
ما سابق بر این و در سالهای دور ۲ منبع بسیار معتبر داشتهایم که میتوانست منشا بسیاری از اتفاقات موسیقایی باشد. رادیو و تلویزیون که هنرمندان نامداری در این دو فعالیت داشتند و هر یک وزنهای محسوب میشدند. این هنرمندان برای پا نهادن به استودیوهای ضبط موسیقی رادیو مراحل و خوانهای سختی را سپری میکردند و در نتیجه قطعات ارائه شده توسط هنرمندان از سطح کیفی بالایی برخوردار بود که این امر باعث تغییر ذائقه هنری مردم میشد.
الان هم یکی از دغدغههای اصلی من در «عصر جدید» اشاره و بازگشت به همین جایگاه موسیقایی والا است. برایم فرقی هم ندارد که از چه ژانر یا سبک موسیقی استفاده میشود؛ فولکلور، پاپ، سنتی و … هر یک کارکرد خود را دارد. دغدغه ما این است که «عصر جدید» را به یک رفرنس درست موسیقی تبدیل کنیم و تلاش میکنیم هر کسی از هر نقطهای که میآید یا به هر سبکی که میخواند در حد و سطح استاندارد موسیقی باشد.
خروجیهای نهایی این برنامهها معمولاً عمر کوتاهی دارند
در همین مسیر است که استعدادهایی مثل پارسا خائف هم موردتوجه واقع میشود و رشد میکند و البته یک نگرانی هم نسبت به مسیر حرفهای نوجوانانی مثل او بوجود آمد و گلایههایی از طرف استاد حسین علیزاده مطرح شد که البته پیش از این هم به آن پاسخهایی داده شد، اما چگونه هدایت و کنترل روی این بچهها صورت میگیرد؟
این نگرانی نسبت به مسیر این افراد کاملا درست است حرف استاد علیزاده هم درست و منطقی است. یک نکته هم وجود دارد که طبق تحقیقاتی که درباره همه برنامههای استعدادیابی به عمل آمده است باید گفت خروجیهای نهایی این برنامهها معمولاً عمر کوتاهی دارند و تعداد کمتری به کار ِ حرفهای موسیقی مشغول شدهاند.
با این حال ما در «عصر جدید» این حساسیت و نگرانی را داریم که بچهها این مسیر را به درستی طی کنند و همانطور که گفتم دائم از آنها خواهش میکنیم نوعی خودمراقبتی داشته باشند. خود من هم چندین بار با علیخانی، داوران و تیم اتاق فکری که داریم حرف زدهام تا بتوانیم فضایی فراهم کنیم که این بچهها رها نشوند و بیشتر در مسیرهای درست هدایت شوند.
شما امسال سریال «پایتخت» را هم روی آنتن دارید سریالی که یکی از مجموعههای پرمخاطب و پرطرفدار است و احتمالاً این آخرین فصل آن باشد. کمی هم درباره موسیقی این سریال در فصل جدید بگویید.
«پایتخت» امسال تغییرات عمدهای در موسیقی دارد، ملودی در تیتراژ اول سریال حفظ شده است، اما عوامل و برخی المانها تغییر کردهاند. «زمان شکارچیان» از نسل خوانندگان کولی مازندران است که دوبیتیهایی برای موسیقی سریال خواند. همچنین «جلال محمدی» که خانوادهای هنرمند دارد باز هم لطف زیادی کرد و در کنار ما بود. البته امسال سختی کار چند برابر شد، چون به دلیل کرونا رفت و امدها سخت و محدود بود. مجبور شدیم بخشی را به صورت آنلاین ضبط کنیم و به صورت تصویری با دیگر خوانندگان و نوازندگان در ارتباط بودیم.
شما در ملودی این سریال از موسیقی نواحی بهره گرفتهاید گاهی این تمها و ملودیها به فضای طنازی کار بیشتر کمک میکند و شور و هیجانی دارد که مکمل فضای ماجراجو و اتفاقات طنازانه سریال است.
موسیقی در سریال «پایتخت» طنز نیست و همان احوالات زندگی را پیش میبرد این موسیقی بسیار جدی است. موسیقی نواحی ما همه ابعاد زندگی از قبیل شادی، غم، کار، عزاداری، ازدواج و همه حالتهای مختلف زندگانی را دارد. به همین دلیل است که من همیشه گفتهام موسیقی نواحی بهترین گونه برای موسیقی فیلم و سریال است، چون به راحتی میتواند همه احوالات مختلف زندگی را ارائه کند.
اما تم موسیقی برخی مناطق بیشتر براساس نوعی حزن و اندوه بوده است یا شاید ما بیشتر این حزن را حس کردهایم.
تا حدی درست است، چون هر ناحیهای ظرفیت خاص خود را دارد، اما به هر حال نغمات مختلف را هم دارند که شاد و غمگین هستند. از طرفی ممکن است ما موسیقی نواحی را بیشتر در فضای جشنوارهای شنیده باشیم، ولی این موسیقیها کارکردهای مختلفی دارند و سختی کار من همین تبدیل کردن و به فعل درآوردن کارکردهای مختلف است.
موسیقی سریال ها
موسیقی در سریالها هنوز خیلی جدی گرفته نمیشود برای شما بهعنوان آهنگساز و تنظیمکننده بیشترین مشکلی که در خروجی موسیقی سریالها دیدهاید چه بوده است؟
بیشترین ضربهای که ما از موسیقی سریالها خوردهایم به دلیل کیفیت پخش صدا بوده است که در شبکهها خیلی پایین است و این کیفیت در صدا بسیار اثرگذار است. اگر موسیقی را از خیلی از ژانرهای سینمایی حذف کنید حتی ممکن است کارکرد خود را از دست بدهند. مثلا اگر ترسناکترین فیلمها را بدون موسیقی و صدا ببینید شاید اصلا نترسید. اگر دوستان صداوسیما همت کنند و در این زمینه توجه بیشتری روی تکنولوژیهای صدا داشته باشند تحول مهمی در این عرصه رخ میدهد.
ناشنوا شدن آریا عظیمی نژاد
شما یکی دو بار در برنامههای «دورهمی» و «خندوانه» از دورهای از زندگیتان گفتید که به سختی میشنیدید و تقریبا ناشنوا شده بودید درحالیکه مهمترین قطعات موسیقایی و ملودیهای پروژههایتان را در این دوره ساختهاید چطور در حالی که نمیشنیدید توانستید این اتفاقات را رقم بزنید؟
بله من در آن دوره در یک بازه زمانی ۱۰ ساله به تدریج روند شنواییام با مشکلات حادی مواجه شد که دیگر نمیشنیدم. خاطرم هست حتی به جایی رسیده بودم که سازم را هم نمیتوانستم کوک کنم و از دوستانم درخواست میکردم بیایند و سازم را کوک کنند. حتی اگر کسی نزدیک من نبود صدایش را نمیشنیدم باید او در کنار من میبود و یا لب خوانی میکردم تا صدایش را بشنوم.
این روزها مشغول چه کاری هستید؟
روی آلبوم «بوم و بر» کار میکنم که در حوزه موسیقی نواحی و تلفیقی با موسیقی راک است و با خوانندگان موسیقی نواحی کار میکنم. تلاش میکنیم که امسال آماده شود.
این روزها جز ساخت موسیقی «پایتخت» وقت برای کار دیگری دارید؟
این روزها حتی فرصت نمیکنم بخوابم.